15 juni, 2009

Sagostund med Skrävelbjörn

En mysig del av vår kvällsrutin som Markus har infört är en sagostund. Så nu ser våran kvällsrutin ut såhär: runt 7-tiden läser Markus saga, runt 7.30 kör Markus kvällstvättningen och runt 8 lägger jag mig i sängen och ammar Milo. Runt 9-tiden ungefär somnar han och då lägger jag över honom i hans säng. Ibland vaknar han ett par gånger och skriker och då får vi gå in och sjunga lite så brukar han till slut somna om.

På bilden läser Markus ur boken ”Barnkammarboken” som var en jättebra doppresent från Eva och Berndt (Markus moster och hennes man). I den finns den i särklass roligaste barnsagan jag någonsin hört; den om Skrävelbjörn som är en ”mycket skrytsam björn”. Som inte kan köra bil men låtsas att han kan (han är ju en skrävlare) och kör allmänt dåligt och till slut vilse. När hans djurvänner i bilen klagar säger han ”jag behöver inga baksätesförare tack så mycket” och ökar farten. Sen skrockar han ”är jag inte en fantastisk bilförare!”, släpper ratten med tassarna och utbrister ”titta – inga händer!”. Haha, det är tamme sjutton det roligaste jag har hört på väldigt länge. För er som undrar hur det går för skrävlaren och hans vänner, och inte orkar införskaffa denna barnbok kan jag avslöja att de kör av vägen, krockar med ett träd och hamnar i diket. Alla klarar sig såklart (hallå, det är ju en barnsaga!), men Skrävelbjörn lärde sig i alla fall en läxa.

0 kommentarer: