30 januari, 2011

Småbarnsgympa & Bollek

Med ett litet energiknippe till barn tror jag att man gör klokast i att aktivera och introducera det för gympa och idrott så tidigt som möjligt så att det får utlopp för all sin fysiska energi. Både jag och Markus gillar ju idrott och längtar tills han kan sporta på riktigt. Golf, fotboll, kampsport eller dans. Det kvittar! Han får välja själv, bara han väljer något haha. Tycker i alla fall jag. Markus är mest inne på fotboll och har redan planerat att skriva in honom i Brommapojkarnas lag så fort det är möjligt. 

Att hitta fysiska aktiviteter för 2-åringar är inte helt lätt så när jag äntligen hittade en småbarnsgympa här i Sollentuna blev vi överlyckliga! Varje söndag kl 10 kör nu Milo ett gympapass med andra 2 och 3-åringar och vi gick på det allra första passet idag. Det var sååå kul!

Det var så uppenbart att Milo var i sitt rätta element. Han hoppade runt på precis allt och blev alldeles glad och sprallig. Han lyssnade på ledaren och hängde på de andra barnen jättebra fast han var bland de allra yngsta. Det blev en hel del vurpande och tårar, men däremellan så var det superkul. 

Snacka om bra för utveckling och motorik att gå på sån här gympa. Milo har idag övat balansgång och visat sig vara en riktig prima ballerina. Han har också klättrat upp för ribbstegarna på väggarna som en liten apa. In och ut ur tygtunneln och så höjdpunkten; hoppa på miniplinten. Wiiii, upp i luften och ner på mattan. Fantastiskt roligt! 

Jag får flashbacks till när jag var liten. Mamma var gympaledare för en barngrupp och vi höll på med redskapsgympa både jag och Tony. Jag fortsatte sen med gymnastik och tävlingstränade ända tills jag var 13 och tröttnade. Så det här med gympa är verkligen något som ligger mig varmt om hjärtat. Att nu se sin egen son hoppa runt på bommar och plintar, ja, det är nåt väldigt speciellt.
Leker med konerna
Samling
Står och hänger på bommen
Kryper som en mask
Flaxar som en fågel
Drar runt repen
Blir ledsen och blir tröstad av mamma
Klättrar som en apa
Vilar lite
Går balansgång!
Hoppar upp i luften, wiii!

4 kommentarer:

MADELEINE sa...

Ser ju hur roligt ut som helst!! :-D

MADELEINE sa...

WOW - vilken förändring av bloggen! Superfin!! Är det Agnes som ligger bakom eller är det du som lyckats fixa den så fin? KRAM

Jenny sa...

Hej fina mamman! Har för tjocka fingrar för iphone tydligen och råkade trycka "tråkigt" isf kommentarknappen. Det var ju precis det det inte är, det är ju superroligt! Letar nu för fullt efter liknande aktivitet hos oss för vår vilde!
Gud vad stor han har blivit, men lika söt som vanligt såklart!
Kramar!

Anonym sa...

Hej Madeleine, det är din kusin Veronica som hittat denn superfina blogg på dig och din familj. Vilken liten stjärna du har där, han är supersöt verkligen. Hoppas ni har det bra och hälsa familjen din. Kramar!