05 februari, 2011

Farbrorn i taket

Något mycket märkligt har hänt. När vi lekte idag så såg jag att Milo sneglade upp i taket då och då, lite besvärat. Sen sa han "farbrorn" till oss ett par gånger. Jag frågade "en farbror? vart då?" varpå han svarade "i taket" och pekade upp mot dörrkarmen. Sen lekte han vidare och så hände det igen vid ett par tillfällen till under dagen. Bara så där. Ibland sprang han lite mot mig, som att han var lite orolig och så sa han igen "farbrorn i taket". Vi bemötte honom helt utan att ifrågasätta och svarade lugnt men intresserat "jaha, farbrorn i taket" och "vad gör han då?". På den sista frågan svarade han "knackar" och sen "kan inte sova". 

Visst är det märkligt? Milo har aldrig någonsin pratat om någon farbror. Jag tror faktiskt inte ens jag hört honom säga "farbror" någon gång förut. Tony är ju morbror men det är ju inte ens likt. Jag har för mig att barn inte börjar skaffa "låtsatskompisar" och sånt förrän upp mot 3-års åldern, och det här känns inte som något han hittar på frivilligt. Det känns mer som nåt som besvärar honom lite. Kan inte låta bli att undra om vi har fått någon besökare från andra sidan här. Har hört en massa om att barn är väldigt mycket mer "öppna" än vad vi vuxna är och att barn ofta både pratar om och med "spöken" utan att vi vuxna varken förstår eller reflekterar över det. Hm.. ja, vi får väl se vart detta bär hän. Hoppas bara det är en snäll farbror vi har fått som sällskap! ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

LÄGG AV!?! Är det bara jag som får lite kalla kårar:/ Jag håller tummarna för snäll! Kan han kanske hört era grannar där uppe och ni sagt att det bor en farbror eller nåt? Fråga på dagis också de kanske har läst någon bok om långa farbrorn & lilla Anna?
Kramar Fegot Veronica

MADELEINE sa...

Men fy vad läskigt!! :-o Det har du inte berättat!?!?! Jag har då inte sett mitt spöke något mer, tack och lov!!