11 april, 2010

Inskolning på dagis!

Imorgon börjar en ny era, en ny tid i Milos liv. Fram till nu har det bara varit jag och Markus som tagit hand om honom. Men i morgon måste vi alltså successivt börja lämna över ansvaret på förskolepersonalen på vår förskola. Läskigt men ändå spännande.

Inskolningen kommer gå till så här:
- måndag: jag och Markus är med. Dagen börjar 9.30 och slutar 11.00
- tisdag: bara jag är med. Dagen börjar 8.50 och slutar efter lunch kl 12.00
- ondag: bara jag är med. Dagen börjar 8.50 och slutar efter lunch kl 12.00
- torsdag: Milos första dag själv. Dagen börjar 8.50 och slutar efter lunch kl 12.00 då jag kommer och hämtar honom.

Vårt upplägg är alltså så att Milo bara går på förskolan 12 timmar/vecka, mån-tors.
Markus kommer att vara fortsatt föräldraledig, men bara 50 %, och jobba resterande 50 %.
Han kommer att lämna på förskolan 3/4 dagar, och jag en.
Jag kommer att hämta Milo på förskolan alla 4 dagar. När jag hämtar honom kl 12.00 kommer han få sova hemma i vagnen. När han vaknar runt kl 14.00 så är jag med honom tills Markus kommer hem runt 16-tiden. Så får jag försöka jobba in lite arbetstid på kvällen. Men jag hinner ju jobba ett par timmar på förmiddagen också, och ev lite grann när han sover. Fredagar är Markus ledig på, och då tar han hand om Milo på förmiddagen medan jag jobbar och så umgås vi allihopa på eftermiddagen.

Det känns i alla fall som att vi har lyckats få ihop ett ganska bra pussel. Milo slipper gå på förskolan så många timmar nu till en början (under vår/sommar) och både jag och Markus hinner jobba i alla fall halvtid båda två. Till hösten sen så kommer Milo få gå upp i timmar och vara på förskolan till ca 15-tiden då jag tar över.


1 kommentarer:

Jenny sa...

Oj vad spännande! Och lite läskigt, fast nog mest för dig och Markus skulle jag tro ;). Milo kommer fixa det galant! Vad skönt med så snabb inskolning också. Nu ska ju vi flytta och har inte fått dagisplats ännu men den plats vi hann få där vi bor nu där hade de 3 veckors inskolning! Hela semestern liksom...
Kramar!